Viime kerralla oli tämän otsikon alla puhetta merimerkeistä sekä merten väistämissäännöistä. Turvallisuudesta tarinoin tälläkin kertaa, tosin hiukan toiselta kantilta.
Vene hyvään kuntoon
Tärkein turvallisuustekijä on itse kulkuvälineen eli veneen hyvä kunto. Alan oppaista ja lehdistä löytää vasta-alkajakin päteviä neuvoja, ja kokeneilla veneilijöillä on omat ainutlaatuiset »reseptinsä». Kannattaa kysellä. Huolellinen kunnossapito palkitsee vaivat, sillä se lisää myös veneen ikää. Eikä kunnostusta ole syytä rajoittaa vain kevääseen ja syksyyn. Kyllä vene pitää siivota silloin tällöin myös kesän aikana. Paljon auttaa jo se, että jokaiselle varusteelle on veneessä oma tarkoituksenmukainen paikkansa, jonne se palautetaan heti käytön jälkeen. Sama kunnostuksen vaatimus koskee tietenkin myös veneen moottoria. Ellet siis itse ole synnynnäinen mekaanikko, huolehdi siitä, että moottorin syys- ja keväthuollot tulevat ammattimiesten taidoin kunnolla tehdyiksi.
|
Kansilehti
Turvallisesti vesillä
Myrkkyhampainen
dfdfdfdfdf
qweqeqeqeq
qeqeqe
qeqeq |
Tunne veneesi kyvyt
Veneellä on aina myös rajoituksensa. Tutustu siis valmistajan suosituksiin. Älä ylikuormita venettä äläkä varusta sitä tehokkaammalla moottorilla, kuin suositus edellyttää. Ja tietenkin käytät tervettä järkeä etkä lähde veneelläsi sellaisille vesille, joille se ei ole merenkulkuominaisuuksiensa puolesta tarkoitettu.
Pienveneen tulee aina olla kellutuskyvyltään sellainen, ettei se vedellä täytettynäkään uppoa, vaan tarjoaa veden varaan joutuneelle kelluvan turvan. Uudemmat lasikuituveneet täyttävät tämän ehdon. Vastoin yleistä käsitystä puuvene sen sijaan uppoaa jo perämoottorin painosta. Siinä tarvitaan sen vuoksi puun lisäksi riittävästi muutakin kellutusainetta.
Toimi oikein
Veneen kipparin on tunnettava veneensä käyttäytyminen kaikissa olosuhteissa. Uudella veneellä ja moottorilla on syytä harjoitella laituriin tuloa ja siitä lähtemistä, vauhdissa veteen pudotetun esineen poimimista sekä aallokon ottamista jo hyvän sään aikana. Etenkin lapsille on opetettava veneessä käyttäytymisen perussäännöt tiukasti heti alusta pitäen. Vanha sääntö pätee tänäkin päivänä: veneessä ei seistä, ei varsinkaan silloin kun se liikkuu. Toinen tiukka sääntö on, että veneessä yksi on kippari. Hänen käskyjään totellaan ehdottomasti. |
»Mies yli laidan»
Tilanteeseen »mies yli laidan» on kaikista ennakkotoimista ja opetuksista riippumatta varauduttava. Veneessä on oltava pelastusliivit jokaista matkustajaa varten. Lapsilla niiden on aina oltava yllä matkan aikana. Tämän vuoksi kannattaa heti alkuun hankkia sellaiset liivit, joita lapsi pitää mielellään, ettei ainakaan epämukavuuden tunne estä tämän tärkeän turvavarusteen käyttämistä.
Lapset on myös syytä totuttaa pelastusliivien käyttöön vedessä. Kunnolliset Merenkulkuhallituksen hyväksymät pelastusliivit kääntävät käyttäjänsä vedessä selälleen ja pitävät pään kokonaan vedenpinnan yläpuolella. Tämähän ei ole tavanomainen uima-asento ja saattaa siksi outouttaan pelästyttää jo muutenkin veden varaan joutumisesta hätääntynyttä lasta. Vedestä veneeseen nousemista pitäisi aikuisenkin harjoitella. Veneeseen noustaan aina perästä tai keulasta, ei koskaan kyljeltä. Harjoitus on tarpeen, sillä temppu vaatii melkoisesti voimaa ja laitoa uimahoususillaankin saati sitten märät kalakamppeet päällä.
Veneeseen kunnon varusteet
Varusteista on puhuttu jo edellä. Todettakoon vielä kerran, että pelastusliivit tulee varata jokaista veneessä olijaa varten. Elleivät ne ole yllä, niiden on oltava ainakin helposti saatavilla. Moottoriveneen tärkeä turvavaruste on riittävä määrä polttoainetta. Kuulostaa päivänselvältä, mutta muistutus on paikallaan, sillä varsin monien matka on keskeytynyt bensan puutteeseen. Vaikka polttoainetta olisikin kylliksi, voi konevika silti yllättää. Airot tai vähintäänkin mela on tämän vuoksi aina oltava mukana, muuten ollaan täysin tuulen ohjailtavana. Varaa veneeseesi myös riittävän pitkä pätkä lujaa hinausköyttä. Ellet tarvitse sitä itse. voit »merten gentlemannina» tarjota hinausta toiselle pulaan joutuneelle. Ankkurista köysineen sekä venehaasta (= puoshaka) on veneessä hyötyä kaiken aikaa. Tiukan paikan tullen ne lisäävät myös veneen turvallisuutta. |
Hätämerkit
Pienveneissä ei useinkaan ole varsinaisia hätämerkinantovälineitä, joista yksinkertaisimmat ovat kuitenkin kohtuuhintaisia. Niitä saa venetarvikkeita myyvistä liikkeistä.
Hätäraketti on väriltään punainen. Siksi punaista rakettia ei missään tapauksessa saa huvikseen ampua juhannushumussakaan. Oranssinvärinen savu on sekin vakavasti otettava hätämerkki. Yhtäjaksoinen ääni esim. sumutorvella kaiutettuna merkitsee hätää, samoin tulenliekkien näyttäminen veneessä.
Varsin yksinkertainen ja sitä paitsi ilmainen hätämerkki on ojennettujen käsien kohottaminen sivuilla ylös ja alas rauhalliseen tahtiin. Valitettavasti tämä hätämerkki ei ole kaikkien veneilijöiden tiedossa. Niinpä siihen saattaa saada vastaukseksi vain iloisen vilkutuksen ohikiitävästä veneestä. Hätämerkkejä käytetään ainoastaan silloin, kun ihmishenki on vaarassa. Esimerkiksi konevika ei ole riittävä syy. Hinausavun pyynnöksi kelpaa köyden pään näyttäminen lähestyvälle veneelle. Jos itse havaitset merellä hätämerkin, arvioi ensin omat auttamismahdollisuutesi. Ellei oma vene ja taito riitä, on tieto hädästä välitettävä taitavammille. Alan ammattilaisia ovat poliisi, merivartijat sekä meripelastusasemien henkilökunta. Heihin saa nopeimmin yhteyden sellaisen veneen välityksellä, jossa on LA-radio tai radiopuhelin. Tuon laitteiston tunnuksena on veneessä keltainen R-kirjaimella varustettu viiri.
Ethän säikähtänyt
Nämä turvallisuustarinat on kirjoitettu pienveneen ja veneilijän näkökulmasta. Suurempien veneiden varustukselle on asetettava suuremmat vaatimukset, samoin kipparin taidoille. Toivottavasti tämä turvallisuudesta paasaaminen ei kuitenkaan pelota ketään pois merellisten harrastusten parista. Vesillä liikkuminen on valtaosaltaan ongelmatonta ja aivan turvallista puuhaa. Sitä paitsi veneily tarjoaa runsain mitoin palkitsevia kokemuksia, joiden myötä kiinnostus tätä hienoa harrastusta ja kaunista saaristoamme kohtaan aina vain kasvaa. Samoin karttuvat tiedot ja taidot, mikä puolestaan lisää turvallisuutta.
Hannu Säilä
|
 |
Kuvateksti
Veneeseen tulee varata pelastusliivit jokaiselle kyytiläiselle. Lapsilla on ehdottomasti aina oltava pelastusliivit yllä matkan aikana, ja aikuistenkin pitäisi niitä käyttää oman turvallisuutensa ja esimerkin vuoksi. |
|
|
|