Parkanon historiaa

Heinosen sekajuna

Parkanolaisten liikkeiden tavaran hankinnasta 1930- ja 1940-luvuilla huolehti autoilija Vilho Heinonen. Hän ajoi säännöllisesti Parkanon ja Porin väliä sekajunallaan, jossa oli pieni hytti ihmisille ja lisäksi tavaralava. Kauppiaat toivat puutelistansa Heinoselle edellisenä iltana, sillä hän lähti matkalle aamulla kello 5.30 Porissa Heinonen kiersi kaikki tukkuliikkeet ja sopi siitä, että tavarat ovat paluumatkalle lähdettäessä valmiina. Hänen kauttaan kulkivat myös liikkeiden rahalähetykset. Hänen sekajunansa palasi Parkanoon illalla kello 17—18. Hän kuljetti tavaraa myös kuorma-autoilla.

 

 

 

Heinosen sekajunalla kuljetettiin ihmisiä ja tavaraa
1930- ja 1940-luvuilla. Korpelan liike pitkäikäinen.

Entisinä aikoina kauppiaiden työpäivät olivat pitkiä ja rasittaviakin. Kaupat olivat auki kello 07—21, mutta sulkemisen jälkeenkin saattoi asiakkaita tulla takaoven kautta. Korpela kävi myymässä myös lähikuntien toreilla ja markkinoilla. Tavarat eivät olleet valmiiksi pakattuja kuten nykyisin, vaan ne piti punnita ja mitata kaupassa. Etenkin sokeritopan paloittelu oli suuritöistä. Leipää ja maitoa ei ennen myyty Parkanon kaupoissa ja mausteitakin hyvin vähän. Tärkeimpiä artikkeleita olivat amerikansilava, silli, paahtamaton kahvi, sokeri, jauhot, ryynit ja suolat. Samassa kaupassa myytiin myös öljyä, tervaa, köyttä, nahkaa, pietarilaisia silkkihuiveja ja englantilaisia kankaita. Kun kauppias osti asiakkailtaan nahkoja, kalaa, marjoja ja mahdollisesti muitakin luonnontuotteita ja kun kaikkia säilytettiin samassa liikkeessä, tuli kauppaan oma erikoinen tuoksu ja ilmapiiri, jota nykyisissä ilmastoiduissa marketeissa ei osaa edes kuvitella. Pitkäikäisin viime vuosisadalla perustetuista kaupoista oli Juho ja Emma Korpelan vuonna 1896 perustama kauppaliike, joka alunperin oli nykyisen Kirkkokadun varrella. Juho Korpela kuoli vuonna 1915, mutta puoliso ja lapset jatkoivat tarmokkaasti kaupanpitoa. Liike siirrettiin keskeiselle paikalle Parkanontien varteen. Liikkeen yhteydessä toimi vuodesta 1956 yksityinen linja-autoasema ja matkahuolto. Liiketoiminta kuitenkin supistui vuonna 1987, jolloin kiinteistöt myytiin Ahti- Rakennusosakeyhtiölle. Uusi omistaja aikoo rakentaa tontille uuden liiketalon.

| ©2011 Saarinen